Які платежі доведеться сплатити продавцю житла?
Які податки та збори доведеться сплатити продавцю і покупцю під час оформлення договору про придбання нерухомості за житловий сертифікат?
Цепитання сьогодні турбує не лише отримувачів компенсації, але й продавців «вторинного» житла, адже, як показує практика першого місяця реалізації сертифікатів, найбільше операцій купівлі-продажу було проведено саме на вторинному ринку нерухомості.
Експерти «Поверни своє» підготували інформацію про основні платежі для операцій купівлі-продажу з використанням житлових сертифікатів на вторинному ринку
Які платежі доведеться сплатити продавцю житла?
Податок на доходи фізичних осіб (ПДФО), так званий податок з продажу нерухомості.
Податкова ставка 0️%, тобто податок не сплачується — для першого продажу протягом року житла, яке перебуває у власності продавця більше 3 років або було отримано у спадщину.
Податкова ставка 5️% від ціни договору — для другого продажу протягом року житла, яке перебуває у власності продавця більше 3 років, або успадкованої оселі (для такої нерухомості, якщо це не перший продаж за звітний податковий період, а другий, третій чи подальші продажі, завжди застосовується ставка 5%), або першого продажу нерухомості, яка у власності продавця перебуває менше ніж 3 роки. Наприклад: якщо у січні 2024 року господар кількох об’єктів нерухомості вже продав успадкований будинок, а у лютому цього року хоче провести другу операцію відчуження, скажімо, продати власнику житлового сертифіката квартиру, то незалежно від строку і способу її набуття у власність, у цьому випадку буде застосовуватися податкова ставка 5% від ціни договору.
Податкова ставка 1️8% від ціни договору — для третього продажу протягом року житла, яке перебуває у власності більше 3 років (крім успадкованого), або другого продажу іншої нерухомості й усіх подальших операцій.
Зверніть увагу: при визначенні бази оподаткування для ставки 18% застосовується так званий чистий оподатковуваний дохід. Ним вважається різниця між загальною сумою отриманих з продажу нерухомості коштів і сумою понесених витрат. Наприклад: якщо йдеться про продаж нещодавно придбаного житлового будинку, і це буде третій продаж нерухомості за рік, тоді податок у розмірі 18% має бути сплачений з різниці між вартістю житла, за яку його придбали і яка підтверджена відповідними документами, і ціною, за яку його продають.
Військовий збір — 1,5 % від ціни договору.
Особа, яка отримала дохід з продажу майна, що оподатковується за нульовою ставкою ПДФО, звільняється від сплати військового збору
Витрати на підготовку звіту про оцінку майна (середня вартість послуг оцінщиків варіюється в межах від 1000 грн до 2500 грн).
Врахуйте: вартість нерухомого майна, визначена у звіті про оцінку майна, зазначається в договорі про придбання житла з використанням житлового сертифіката. Така оцінка здійснюється відповідно до Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" та проводиться до укладення договору.
Які платежі має сплатити покупець-власник житлового сертифіката?
Збір до Пенсійного фонду України у розмірі 1 % від вартості житла (крім земельної ділянки).
Важливо: розробники компенсаційного механізму вже публічно заявили про намір ініціювати зміни до законодавства щодо скасування цього збору, втім наразі такий платіж є обов’язковим!
Адміністративний збір за державну реєстрацію обтяження (накладення 5-річної заборони на відчуження нерухомості) — 300 грн.
Пам’ятайте: власники знищених під час війни осель звільняються від сплати адмінзбору під час проведення державної реєстрації припинення права власності у зв’язку із знищенням та державної реєстрації права власності на об’єкти нерухомого майна, придбані з використанням житлового сертифіката.
Які платежі продавець і покупець можуть розділити між собою?
Нотаріальні послуги (за домовленістю сторін).
Інформаційні довідки та документи (плата за пошуки в реєстрах інформації, необхідної для оформлення нотаріусом договору купівлі-продажу).